Dit moet je (niet) eten
01 juni 2022 
in Voeding

Dit moet je (niet) eten

Je mag geen soja eten, je moet elke ochtend versgeperste groentesappen drinken en daarnaast DIM-supplementen slikken…oh, ja en door veel soja te eten is je overlevingskans op de lange termijn beter… huh?

Gouden tips

Je weet vast waarover ik het heb: Goede adviezen op het gebied van voeding. Gouden tips die ervoor zorgen je overlevingskans te verhogen of de kans op terugval te verminderen. Webpagina’s en instagram-accounts staan er vol mee en ook je buurvrouw heeft er via via een keer iets over gehoord: anti-kanker diëten, veelbelovende supplementen, en superfoods. Maar om maar meteen met de deur in huis te vallen: Er bestaat geen wonderdieet en al helemaal geen geheim wondermiddel. Mijn eerste advies is daarom: Laat je niet gek maken, je “moet” helemaal niks!

Goede voeding

Begrijp me niet verkeerd… ik geloof heilig in de kracht van goede voeding en zie voeding als een van de belangrijkste instrumenten om onze gezondheid positief te beïnvloeden. Ik hoop zelfs dat iedereen bewust nadenkt over voeding. We eten meerdere keren per dag en iedere keer kunnen we -door de keuzes die we maken- ons lijf ondersteunen of belasten. Waar ik echter voor wil waarschuwen is het nastreven van een rigoureus, streng 100% “supergezond” regime. Een eetpatroon waarin “goed” voedsel in grote hoeveelheid wordt genomen en “fout” voedsel vooral vermeden moet worden.  De kans is dan groot dat je snel gefrustreerd raakt, de handdoek in de ring gooit, of op een gegeven moment obsessief met voeding bezig bent. 

Dus: Voeding speelt een belangrijke rol in een leven met of na kanker, mits je er ontspannen mee omgaat en vooral geen stress of angst ervaart

Invloed op je lichaam

Dat gezegd hebbende kunnen we het nu weer over het belang van voeding hebben, want uiteraard: Alles wat we eten en consumeren heeft invloed op ons lichaam. Ons welbevinden, ons energielevel en onze gezondheid zijn sterk gerelateerd aan de voedingsstoffen die we tot ons nemen. 

Wat wordt door officiële bronnen aanbevolen? Een voornamelijk plantaardig voedingspatroon, bestaande uit een grote diversiteit aan groenten, fruit, volkorenproducten en peulvruchten. Daarnaast wordt geadviseerd om voorbewerkt voedsel, alcohol, rood vlees, dranken met toegevoegde suiker en voedingssupplementen te vermijden. (Bron: Wereld Kanker Onderzoek Fonds)

Wil jij gezonder eten en je voeding aanpassen, maar weet je niet zo goed hoe? Hierbij een paar tips:

  • Maak kleine stappen. Pas geleidelijk je voeding aan, dan geef je je lichaam de kans om aan je nieuwe dieet te wennen. Denk erover na welke kleine aanpassingen (hoe kleiner hoe makkelijker en dus beter) je vanaf morgen kan invoeren om volwaardiger en gezonder te eten. Probeer dit een tijdje vol te houden. Ga dan pas een volgende verandering invoeren. Mogelijke eerste stappen:

a.    Eet vanaf morgen meer volkoren producten i.p.v. witmeelproducten, of 

b.    Neem een extra stuk fruit, of

c.    Vervang je brood-lunch door groentesoep of salade, of

d.    Probeer elke week een lekker, nieuw groentegerecht.

  • Wees realistisch. 100% gezond willen eten levert vroeg of laat stress op. Wat is er mis met 70/75 of 80%? Stel dat je binnenkort 80% van de tijd supergezond eet en dat met gemak je leven lang volhoudt, dat is toch fantastisch!
  • Bedenk wat je wil eten i.p.v. wat je niet mag eten. Als je je focus richt op wat je wil dan gaat veranderen makkelijker. Denk je steeds erover na wat je moet laten dan voelt verandering als een vervelende beperking.
  • Een paar guilty pleasures zijn okay. Er bestaat ook zoiets als voeding voor de ziel. Als jij enorm kan genieten van een taartje, dan zou het heel sneu zijn als je nooit meer een taartje zou mogen eten. Ga op zoek naar gezondere alternatieven, maar haal ook af en toe bij de beste bakker je favoriete taartje en geniet ervan. (Mijn guilty pleasure is mayonaise… ik weiger om zonder mayo te leven)
  • Omgeving is de grootste valkuil. Omgeving is de belangrijkste factor als het gaat om het halen of falen van goede voornemens. Heb je een gezin? Dan is het wellicht makkelijker om eerst je eigen ontbijt aan te passen, i.p.v. het gezamenlijke avondeten. Wil je minder drinken, ga dan liever niet met je zuipschuit-vriendin naar de kroeg.
  • Bedenk je eigen leefregels. Denk erover na hoe consequent je wilt zijn. Gelden je regels ook voor buiten de deur, feestdagen, vakanties of zijn er uitzonderingen? Communiceer je leefregels ook naar familie en vrienden dan weten ze waar ze aan toe zijn en kunnen ze er rekening mee houden (verwacht hier trouwens niet te veel van). 

Ik gun iedere (ex-)kankerpatiënten gezond, afwisselend, lekker eten en een ontspannen relatie met voeding zonder stress en schuldgevoelens.

Over de schrijver
Kati is ervaringsdeskundige. Ze kreeg in 2018 op haar 40ste een agressieve vorm van borstkanker. Na een intensieve behandelperiode was de kanker weg en werden de bezoeken in het ziekenhuis minder. Haar traject was echter nog niet “klaar”. Er volgde een intensieve “soul searching” periode. Kati herontdekte haar eigen energiebronnen en heeft zichzelf opnieuw gevonden. Zij is overtuigd dat je zelf veel invloed kan hebben op je fysieke en mentale gezondheid en helpt anderen graag bij hun herstel. Op Instagram deelt Kati als mrs_broccoli_nl gezonde en lekkere recepten geschikt voor gezinnen. Al haar recepten zijn makkelijk te maken, vezelrijk, onbewerkt en zonder toegevoegde suikers.
Reactie plaatsen